OVER $50 052317

By Isaac Cohen*

The announcement last week to extend the agreement to cut oil production by Russia and Saudi Arabia, first and second world producers respectively, was enough to push crude prices over $50 per barrel. It also contributed to the price increase the fact that, last week, official data from the Energy Information Administration revealed falling storage levels in the United States.

The Saudi-Russian agreement to extend the production cuts for the next nine months, until March 2018, will have to be confirmed this week by the 13 members of the Organization of Petroleum Exporting Countries (OPEC) and by 11 additional non members, meeting in Vienna. This means that to influence prices, despite producing almost 40 percent of world oil, OPEC needs the support of several non members, among them Russia, the world’s biggest producer.

Additionally, now there is a ceiling on how high oil prices can go, because the production of shale oil in the United States has become more efficient and therefore profitable, at between $40-50 per barrel. According to oil historian Daniel Yergin, in an op-ed in The Wall Street Journal, next year the United States will reach “the highest level of oil production in its entire history,” estimated at more than 9 million barrels per day. Also, oil production in Canada and Brazil, the 7th and 10th biggest producers respectively, becomes profitable as well at $50 per barrel.

*International analyst and consultant. Commentator on economic and financial issues for CNN en Español TV and radio, UNIVISION, TELEMUNDO and other media. Former Director, UNECLAC Washington

ARRIBA DE $50 052317

Por Isaac Cohen*

El anuncio la semana pasada prorrogando el acuerdo de recortar la producción de petróleo por Rusia y Arabia Saudita, primero y segundo productor mundial respectivamente, bastó para empujar los precios del crudo por encima de $50 por barril. También contribuyó al aumento del precio el hecho que, la semana pasada, cifras oficiales de la Administración de Información Energética revelaron niveles declinantes de almacenamiento en Estados Unidos.

El acuerdo ruso-saudita para extender los recortes de producción durante los próximos nueve meses, hasta marzo de 2018, tendrá que ser confirmado esta semana por los 13 miembros de la Organización de Países Exportadores de Petróleo (OPEP) y por 11 no miembros adicionales, reunidos en Viena. Esto significa que para influenciar los precios, a pesar de producir cerca de 40 por ciento del petróleo mundial, la OPEP necesita el apoyo de varios no miembros, entre ellos Rusia, el mayor productor del planeta.

Además, ahora existe un techo al nivel que pueden llegar los precios del petróleo, porque la producción derivada de esquistos en Estados Unidos se ha vuelto más eficiente y por ende rentable, a entre $40-50 por barril. Según el historiador del petróleo Daniel Yergin, en una columna de opinión en el Wall Street Journal, el año entrante Estados Unidos alcanzará “el nivel más elevado de producción de petróleo de su historia,” estimado en más de 9 millones de barriles diarios. Asimismo, la producción petrolera de Canadá y Brasil, séptimo y décimo lugar en la producción mundial respectivamente, también se torna rentable a $50 por barril.

*Analista y consultor internacional, ex-Director de la Oficina de la CEPAL en Washington. Comentarista de economía y finanzas de CNN en Español TV y radio, UNIVISION, TELEMUNDO y otros medios.