SILK ROAD RECONSTRUCTION 051617

By Isaac Cohen*

Secretary of Commerce Wilbur Ross proudly announced last week the achievement of a 10 point trade expansion agreement between China and the United States. Briefly, China will terminate the ban on meat imports of US beef and it will allow access to the Chinese market to MasterCard and Visa. In return, the US will allow imports of Chinese cooked chicken and will sell natural gas to China. The agreement sent a positive signal on future trade negotiations, about to take off since the US Senate on the same day, 82 to 14, confirmed Robert Lighthizer as US Trade Representative.

By contrast, last Sunday, China’s President Xi Jingping inaugurated a two day meeting in Beijing, attended by 29 heads of state and government and other officials, including from the United States. The meeting was held to promote the reconstruction of the ancient Silk Road, linking Asia, Europe and Africa. Launched three years ago, the initiative is now called “One Belt, One Road,” it consists of the construction of a network, of ports, power plants, bullet trains, highways, pipelines, airports and industrial parks, to link more than 64 countries. In the last three years, the Chinese government has already spent US $50 billion in infrastructure projects in neighboring countries and it pledged, at the meeting, over $100 billion in financing and technical cooperation for new projects.

*International analyst and consultant. Commentator on economic and financial issues for CNN en Español TV and radio, UNIVISION, TELEMUNDO and other media. Former Director, UNECLAC Washington

RECONSTRUCCION DE LA RUTA DE LA SEDA 051617

Por Isaac Cohen*

El Secretario de Comercio Wilbur Ross anunció orgullosamente, la semana pasada, la firma de un acuerdo de expansión comercial entre China y Estados Unidos. Brevemente, China eliminará la prohibición de importar carne de res de Estados Unidos y permitirá acceso al mercado chino a MasterCard y Visa. En reciprocidad, Estados Unidos permitirá importar carne de pollo cocinada de China y permitirá ventas de gas natural a China. El acuerdo envió una señal positiva sobre futuras negociaciones comerciales, las cuales están a punto de comenzar porque el Senado confirmó, 82 a 14, a Robert Lighthizer como Representante Comercial de Estados Unidos.

En contraste, el domingo pasado, el Presidente de China Xi Jinping inauguró en Beijing una reunión de dos días, con la participación de 29 jefes de estado y gobierno y otros funcionarios, incluyendo de Estados Unidos. La reunión fue convocada para promover la reconstrucción de la ancestral Ruta de la Seda, que antaño vinculó Asia, Europa y África. Lanzada hace tres años, la iniciativa ahora se llama “Una Franja, Una Ruta” y consiste en la construcción de una red, de puertos, plantas generadoras, trenes bala, carreteras, oleoductos, aeropuertos y parques industriales, para vincular a más de 64 países. En los últimos tres años, el gobierno chino ha invertido US $50,000 millones en proyectos de infraestructura en países vecinos y prometió, durante la reunión, más de $100,000 millones de financiamiento y cooperación técnica para nuevos proyectos.

*Analista y consultor internacional, ex-Director de la Oficina de la CEPAL en Washington. Comentarista de economía y finanzas de CNN en Español TV y radio, UNIVISION, TELEMUNDO y otros medios.